© Hilmar Alquiros Tao-Project: 道 德 經 Dŕo Dé Jīng 2000-2018 Impressum Datenschutzerklärung |
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12
sum:
0583 |
第十二章 |
Unaddicted Harmony Suchtfreier Einklang |
Raw texts s. below / Rohtexte s. unten!
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12.a |
Dull Senses Stumpfe Sinne |
+ 莊子 Zhuāngzǐ (369-286 BC). 南華眞經 |
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No. |
Wáng Bě 王弼 |
Characters |
Analysis |
Verbatim |
Poetic |
Analogous |
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12 - Unaddicted Harmony [ In ch. 1 sensuality and spirituality were juxta-posed in complementary fashion, with regards to the perception of limiting or mysteries, surface or profundity. [ Here, Lǎozĭ philosophically counterposes natural needs of human beings and pursuit of pleasure as harmful exaggerations of desire.
01-03:
Too many colors
too many tones
too many flavors
01-03 Too many... [ The concrete five colors – in ancient China blue(-green), ye llow, red, white, and black – are the optical example of menacing sensory overload, threatening sensory and inner blindness.[ The five sounds or notes of the old Chinese scale – prime, major second, major third, fifth, and major sixth, lead, as concrete acoustical illustration, in case of exorbitance to deafness and tin ear... [ The five tastes or flavors – salty, bitter, sour, spicy, and sweet – when overused due to greed, make our mouth numb and lead to 'aberrations in taste'.
04-07: Horse racing and battue hunting let the human heart go mad,
goods hard to obtain let block the human unfolding. After three kinds of senses, Lǎozĭ adds two perils of passion: 04-05 Racings and raptures make the human heart confused, fever and fervor drive the human mind to madness.
06-07
"Goods that are hard to get block man's correct path. In that sense
they 'block man's actions'."
[Wáng
Bě 王弼 /
Wagner].
08-10: So wise men:
care
for needs,
hence, they reject this
08-10 A wise ruler.. [ firstly cares for the elementary needs of all subjects before sophisticated desires, for the stomach, not the insatiable eye: [ "'He who is for the belly' feeds his own person with other things. 'He who is for the eye' puts himself into service [of other things] with his eye. Therefore the Sage is not for the eye." [*]. [ The sage avoids all greed for profits (ch. 46), he rejects avarice and avidity, and instead he chooses to lose daily, to win the Dé of Dŕo.
© hilmar alquiros, 2017
12 - Suchtfreier Einklang
[
In
Kap. 1
wurden Sinnlichkeit und Geistigkeit komplementär
nebeneinandergestellt, im Hinblick auf die Wahrnehmung der
Begrenzungen oder Mysterien, der Oberfläche oder des Tiefgründigen.
01-03:
Zu viele Farben
zu viele Töne
zu viele Gewürze
01-03 Zu viele ... [ Die konkreten fünf Farben – im alten China blau(-grün), gelb, rot, weiß und schwarz – sind das optische Beispiel bedrohlicher Reizüberflutung, drohender sensorischer und innerer Blindheit. [ Die fünf Klänge oder Töne der altchinesischen Tonleiter – Prime, große Sekunde, große Terz, Quinte und große Sexte führen – als konkrete akustische Veranschaulichung, im Falle Maßlosigkeit zu Taubheit und dazu, kein Ohr mehr zu haben ... [ Die fünf Geschmäcker oder Aromata – salzig, bitter, sauer, würzig und süß – machen durch Gier überbeansprucht den Mund taub und führen zu 'Geschmacksverirrung'.
04-07: Pferderennen und Treibjagd lassen das menschliche Herz irre werden,
schwer zu erlangende Güter lassen des Menschen Entfaltung blockieren. Nach drei Sinnesarten fügt Lǎozĭ zwei Gefahren der Leidenschaftlichkeit hinzu: 04-05 Rennen und Rausch verwirren das mensch-liche Herz, Fieber und Inbrunst treiben den mensch-lichen Geist in den Wahnsinn.
06-07
"Güter, die schwer zu bekommen sind, blockieren des Menschen rechten
Pfad. In diesem Sinne 'blockieren sie des Menschen Handlungen'." [Wáng
Bě 王弼 /
Wagner].
08-10: Darum weise Menschen:
kümmern
sich um Bedürfnisse,
somit weisen
sie dieses zurück
08-10 Ein weiser Herrscher ... [ sorgt zuerst für die grundlegenden Bedürfnisse aller Untertanen vor ausgeklügelten Begehrlich-keiten, für den Bauch, nicht für das unersättliche Auge: [ "'Wer für den Bauch ist', nährt seine eigene Person mit anderen Dingen. 'Wer für das Auge ist', stellt sich mit seinem Auge in den Dienst [von anderen Dingen]. Daher ist der Weise nicht für das Auge." [*]. [ Der Weise meidet jegliche Gier nach Profit (Kap. 46), er verwirft Geiz und Gier, wählt stattdessen tägliches Verlieren, um das Dé des Dŕo zu gewinnen.
© hilmar alquiros, 2017
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12.01 |
五色
令人目
盲, |
五 five / fünf [in the sense of = “all; too many” / im Sinn von „alle; zu viele“]. 色 color(-s) {multi-colored} / Farbe(-n) {mehrfarbig}. 五色 "the five colors" / "die fünf Farben"* 令 or: to cause, to make, to bring about / oder: (veran-)_lassen, machen, es mit_sich_bringen. 人 men, (the) people / Menschen, Leute, Volk. 目 eye / Auge. 目 etym.: eye with iris in the middle / Auge mit Iris in der Mitte. 盲 blind / blind. |
The
five
colors
{multi-colored} [= obstrusive bright]
Die
fünf Farben
[= zu_viele Farben] |
The five colors make the human eye blind, Die fünf Grundfarben machen des Menschen Auge blind, |
Too many colors let you find:
Wo
viel zu viele Farben
sind, |
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12.02. |
五音
令人耳
聾, |
五 five / fünf [in the sense of = “all; too many” / im Sinn von „alle; zu viele“]. 音 tone(-s) / Ton, Töne. 五音 "the five notes" (of pentatonic scale) / "die fünf Noten" der Fünfton-Musik.** 令 or: to cause, to make, to bring about / oder: (veran-)_lassen, machen, es mit_sich_bringen. 人 men, (the) people / Menschen, Leute, Volk. 耳 ear / Ohr. 聾 deaf / taub. |
the
five
tones
[= pentatonic scale]
die
fünf
Töne
[= Fünfton-Musik;
zu_viele Töne] |
the five tones make the human ear deaf, die fünf Grundtöne machen des Menschen Ohr taub, |
are there too many tones to hear:
und kommen zu viel Töne
vor, |
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12.03. |
五味
令人口
爽。 |
五 five / fünf [in the sense of = “all; too many” / im Sinn von „alle; zu viele“]. 味 taste(-s) / Geschmacksrichtung(-en). 五味 "the five tastes" / "die fünf Gewürze".*** 令 or: to cause, to make, to bring about / oder: (veran-)_lassen, machen, es mit_sich_bringen. 人 men, (the) people / Menschen, Leute, Volk. 口 palate / Gaumen. lit.: mouth / Mund. 爽 dull {dumb, jaded} / stumpf {taub, abgestumpft}. |
the
five
tastes
{(all_kinds_of) flavors;;
too many}
make
{cause} men's {the
human}
taste {palate}*
die
fünf
Gewürze
[= zu_viele Gewürze] |
the five flavors make the human taste dull. die fünf Grundgewürze machen des Menschen Geschmack stumpf. |
too many flavors soon
will waste
es werden zu gewürzte Sachen |
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* Bluegreen, Yellow, Red, White, Black / Blaugrün, Gelb, Rot, Weiß, Schwarz [von Strauß, 1959 p. 207]. |
** 宮 gōng (= do), 商 shāng (= re), 角 jué, jiǎo (= mi), 徵 zhi, zhēng (= sol), 羽 yǔ (= la); [von Strauß, 1959 p. 207]. [= Prime, major second, major third, fifth, major sixth / Prime, große Sekunde, große Terz, Quinte, große Sexte: c - d - e - g - a]. |
*** 酸苦甜辣(熱)咸 sour, bitter, sweet, spicy (hot), salty / sauer, bitter, süß, würzig (scharf,) salzig. |
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12.b |
Disturbing Passions and Goodsalty Störende Leidenschaften und Güter |
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No. |
Wáng Bě 王弼 |
Characters |
Analysis |
Verbatim |
Poetic |
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12.04. |
馳騁
畋獵, |
馳 to run_(ride), to gallop / rennen, reiten, galoppieren. 騁 to hasten, to run_fast, to gallop / hasten, schnell_rennen, galoppieren. 馳騁 Horse racing (riding), {galloping} / Pferderennen {Galopp(-ieren)}. 畋 to hunt, to chase / jagen, hetzen (verfolgen). 獵 to hunt, to pursue / jagen, nachjagen (verfolgen). 畋獵 battue, (witch)_hunting / Treib/jagd {Kesseltreiben}. |
Horse
racing
(riding) {galloping} [=
run_(ride) _fast/hasten]
Pferderennen
{Galoppieren}
[= (schnell)_rennen (reiten) / hasten]
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Horse racing and battue hunting Pferderennen und Treibjagd |
All battue hunting, horses race: Wo Pferdesport, wo Jagd beglückt, |
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12.05. |
令人心
發狂; |
令 or: to cause, to make, to bring about / oder: (veran-)_lassen, machen, es mit_sich_bringen. 人 men, (the) people / Menschen, Leute, Volk. 心 heart / Herz. 發 go {appear} / werden {erscheinen}. 狂 mad [= crazy/wild} / verrückt {irre/wild}. 狂 etym.: rabid dog / tollwütiger Hund. |
let
the human {men's}
heart
lassen das
menschliche Herz
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let the human heart go mad; lassen das menschliche Herz irre werden; |
make craze the human heart apace; wird bald des Menschen Herz verrückt; |
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12.06. |
難得 之貨 zhī huň |
難 hard / schwer. 得 to obtain {get} / zu erlangen {bekommen}. 之 here: their, its / hier: deren, ihre; or: of [genitive] / oder: von (sächsischer) Genitiv]. 貨 good(-s) / Gut, Güter. |
hard
to
obtain {get}
schwer
zu
erlangen_(-de) |
goods hard to get schwer zu erlangende Güter |
all goods too hard to be obtained, und Güter, schwierig zu erhalten: |
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12.07. |
令
人行
妨。 |
令 or: to cause, to make, to bring about / oder: (veran-)_lassen, machen, es mit_sich_bringen. 人 men, (the) people / Menschen, Leute, Volk. 行 way / Weg; or: activities, acting, performance / oder: Aktivitäten, Handeln, Leistung.* 妨 or: to hinder, to impede {to obstruct; to do some-thing wrong} / oder: hindern, behindern {blockieren; falsch handeln}. |
cause
{make}
lassen {bewirken}, |
let block the human development. lassen des Menschen Entwicklung blockieren. |
they cause man's growth to be restrained. sie hindern menschliches Entfalten. |
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*or: "voyages", behavior, progress / "Reisen", Verhalten, Fortschritt; "commercial intercourse" / (Handels-)_Verkehr [Paul Carus]. |
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12.c |
Caring for the Inner Needs Sorgen für die Inneren Bedürfnisse |
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No. |
Wáng Bě 王弼 |
Characters |
Analysis |
Verbatim |
Poetic |
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12.08. |
是以聖人, |
是以 there/fore / da/rum. 聖 wise / weise. 人 men / Menschen. |
There/fore: wise men Da/rum: weise Menschen |
Therefore: wise men Darum gilt: weise Menschen |
So wise men Drum kümmert Weise |
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12.09. |
為腹
不為
目; |
為 also: to behave, acting_as; to interfere {act}; taken_as {considered, rated_as} [= declined, devalued] / auch: sich verhalten, wirken_als; eingreifen; betrachtet_als {angesehen, gelten_als} [= abgewertet_zu]. 腹 need [= abdomen] / Bedürfnisse [= Bauch]; lit.: belly / Leib, Bauch. 不 not / nicht {un-}. 為 here: care for / hier: kümmern sich um {sorgen_für}; also: to interfere {to act} / auch: eingreifen {handeln}. 目 eye / Auge. 目 etym.: eye with iris in the middle / Auge mit Iris in der Mitte. |
care
for
need [= belly, abdomen],
kümmern sich
um
{sorgen_für}
Bedürfnisse [= Bauch], |
care for needs, not for desires; sorgen für Bedürfnisse, nicht für Begierden; |
care for needs, not greed; Not, nicht Gier – |
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12.10. |
故去彼
取此。 |
故 hence / daher. 故 etym.: ancient and follow / altertümlich (uralt) und folgen. 去 to reject / ablehnen. 去 etym.: man walking out of a door / Mann, aus einer Tür gehend. 彼 that (those) / jene(-s).* 取 to choose / wählen. 取 etym.: hand grasping a handle or ear / Hand, einen Handgriff oder ein Ohr ergreifend. 此 this (these) / diese(-s). * 彼此 each other, one another / einander, gegenseitig. |
hence, they
reject
this
daher
lehnen
sie
dieses ab |
hence, they reject this and choose that. daher lehnen sie dieses ab und wählen jenes. |
rejecting this, choose that, indeed. verweigern dort und wählen hier. |
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*"Je préfčre l'interne ŕ l'externe" [Hunag & Leyris, 1949]. |
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12.1. 且失性有五: 一曰五色亂目,使目不明; 二曰五聲亂耳,使耳不聰; 三曰五臭薰鼻,困惾中顙; 四曰五味濁口,使口厲爽; 五曰趣舍滑心,使性飛揚。 此五者,皆生之害也 Kalinke p. 330 |
莊子 Zhuāngzǐ (369-286 BC). 南華眞經 -Nanhua Zhenjing. True Classic of Southern Florescence Yin Lutang / Die Weisheit des Laozi 12.1. Es gibt fünf Arten, seine ursprüngliche Natur zu verlieren: Erstens: die fünf Farben verwirren die Augen, so daß sie nicht mehr klar sehen; zweitens: die fünf Klänge verwirren die Ohren, so daß sie nicht mehr scharf hören; drittens: die fünf Gerüche betäuben die Nase, so daß sich Unwohlsein ausbreitet bis hinter die Stirn; viertens: die fünf Gewürze reizen die Mundhöhle, so daß der Geschmackssinn abstumpft; fünftens: Vorlieben und Abneigungen narren den Herz-Geist, so daß die ursprüngliche Natur [des Menschen] auf und davon fliegt. Diese fünf Dinge, sie alle gefährden das Leben. Kalinke, Viktor, Zhuangzi: Der Gesamttext und Materialien, © Leipziger Literaturverlag 2017 p. 331 |
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12
sum:
0583 |
第十二章 |
Unaddicted Harmony Suchtfreier Einklang |
北大 Běi Dŕ 12
B:
1
五色令人目盳,
馬王堆 Mǎwángduī 12
M:1
五色使人目明∠
馬王堆 Mǎwángduī 12
m:
1
五色使人目盲
郭店 Guōdiŕn
12
G: * * *
*
(new solution; cf. Correa's
great site)
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王弼 Wáng Bě 12
W:1 五色令人目盲,
河上公 Héshŕng Gōng 12
H:
1
五色令人目盲;
傅奕 Fů Yě 12
F:
1 五色令人目盲,
Raw texts s. below /
Rohtexte s. unten!
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Raw texts / Rohtexte: |
G: Guōdiŕn 郭店 ~ -300M: Mǎwángduī 馬王堆 A < -206 m: Mǎwángduī 馬王堆 B < -179 B: Běi Dŕ 北大 ~ -150, ~ -100
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~ Textus Receptus: 1 2 3 W: Wáng Bě 王弼 (226–249) < +250H: Héshŕng Gōng 河上公 > +100 F: Fů Yě 傅奕 (554−639) +574 / < -202
+ Hán Fēizǐ 韓非子 (280-233) - W. K. Liao: * in: The Complete Works of Han Fei Tzŭ with Collected Commentaries, April 1939. [Link].
Ch.
XX. Commentaries on Lao Tzŭ's Teachings:
= DDJ 38, 58, 59, 60, 46, 14, 01, 50, 67, 53, 54 |
B: 五色令人目盳,敺騁田獵令人心發狂,難得之貨令人行方,五味令人之口爽,五音令人之耳聾。是以聖人為腹不為目,故去被取此。盳(盲), 方(妨), 被(彼), 敺(驅). M:五色使人目明∠馳騁田臘使人□□□難得之貨使人之行方五味使人之口爽∠五音使人之耳聾∠是以聲人之治也為腹不□□故去罷耳此
m:五色使人目盲馳騁田臘使人心發狂難得之貨○使人之行仿五味使人之口爽五音使人之耳□是以聖人之治也為腹而不為目故去彼而取此
G: * * * |
W:五色令人目盲,五音令人耳聾,五味令人口爽,馳騁畋獵令人心發狂,難得之貨令人行妨。是以聖人,為腹不為目,故去彼取此。 H:五色令人目盲;五音令人耳聾;五味令人口爽;馳騁畋獵,令人心發狂,難得之貨,令人行妨。是以聖人為腹,不為目,故去彼取此。 F: 五色令人目盲,五音令人耳聾,五味令人口爽,馳騁田獵令人心發狂,難得之貨令人行妨。是以聖人爲腹,不爲目。故去彼取此。 |
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Mǎwángduī: ch. 1-37 after 38-81; 24 before 22 + 23, 41 before 41, 80+81 after 66. Mǎwángduī: Kap. 1-37 nach 38-81; 24 vor 22 + 23, 41 vor 41, 80+81 nach 66. |
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Etymological Notes:
五 Simple pictograph 五. {Sears: 二 top and botom bars for of beeds on the 5+2 abacus 㐅 the separation}. Meaning: 5. 色 sč Simple pictograph 令. Inverted mouth 亼 giving orders from above to a person kneeling卩. Meaning: to order. 人 Simple pictograph 人. A person in profile. Meaning: person. 目 Simple pictograph 目. An eye. Meaning: eye. 盲 音 Simple pictograph 音. A mouth 曰 and an upside down man 立 speaking to you. Meaning: sound. 耳 Simple pictograph 耳. An ear. Meaning: ear. 聾 From ear 耳 and phonetic 龙龍. Meaning: deaf. 味 From mouth 口 and phonetic 未. Meaning: to taset. 口 Simple pictograph 口. A mouth. Meaning: in context 口 can be most any kind of object not just a mouth 馳 From horse 马馬 and phonetic 也. Meaning: to go quickly. 騁 Composition:Left: 馬 right: 甹. 畋 Composition:Left: 田 right: 攵. 獵 From small animal or dog 犭犬 and phonetic (also Meaning: small animal) 昔巤. Meaning: hunt. 心 The heart organ 心脏 was not a clearly recognizable everyday object of the ancient world. I believe it originally referred to the entire torso. Simple pictograph 心. The human torso showing brests stomach and navel. Meaning: heart. 發 issue dispatch send out emit 狂 From small animal or dog 犭犬 and phonetic 王. Meaning: mad. 難 From yellow dry earth 又堇 where birds 隹 can not find food. Meaning: difficult. 得 From road 彳 and phonetic (Meaning: aquire) 㝵. Meaning: to aquire as at the market along the road. 之 Simple pictograph 之㞢𡳿. Augmentation of foot 止 going forward from 一. Originally indicating to go forward. 貨 From cowry 贝貝 and phonetic 化. Meaning: goods. 行 Originally 行 was a crossroad somtimes indicated by the left half 彳or the right half 亍. It indicates motion or something seen on the street or in public. Simple pictograph 行. Is the intersection of two roads. Meaning: to walk. 妨 From woman 女 and phonetic 方. Meaning: interfere with. 是 From sun or day 日 (sundial) and to go 疋. Original Meaning: time. Now Meaning: here and now. 以 Simple pictograph 以. Usually a pictograph of a mouth often making some kind of sound. Borrowed for sound. Meaning: by means of.Simple pictograph 以. g by means of. 聖 Super cursive remnant 圣聖. From a man standing on the earth 土王𡈼 (ting) not 壬(ren) and remnant 又 (from speaking 口 and being listened to with the ear 耳). Meaning: sage. Note: remnant 又and 土. 為 From mouth 口 (character created for sound) and phonetic 矢 borrowed for sound. Meaning: to know. 腹 From meat 月肉 and phonetic 复. Meaning: stomach. 不 Simple pictograph. Unclear origin. Possibly a root which us pulled up and is thus NOT there. Meaning: “no”. 故 From hand 攵攴 and phonetic (also Meaning: ancient) 古. Original Meaning: ancient and reason. 去 Compound pictograph 去. From man 土大 leaving an enclosure 𠙴. Meaning: to go. 彼 From road 彳 and phonetic 皮. Original Meaning: popular. 取 From ear 耳 and right hand 又. Meaning: to summon someone as to call them co come forward. 此 From foot 止 and person standing there 匕. Meaning: this.
Sources: http://www.thetao.info/tao/big5.htm, http://ctext.org/dictionary.pl?if=en&char=%E4%B9%8D https://chinese.yabla.com/chinese-english-pinyin-dictionary.php?define=%E4%B9%8D http://www.chineseetymology.org/CharacterEtymology.aspx?submitButton1=Etymology&characterInput=%E4%BD%9C [and more].
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Literature: Dŕodéjīng 道德經 ~ -400) by → 老子 Lǎozĭ. Fů Yě 傅奕 (555−639) 574 / < -202.Guōdiŕn 郭店 ~ -300. Hán Fēizǐ 韓非子 (-280-233) ch. 20+21. Héshŕng Gōng 河上公 > 100 .Kǒng fū zǐ 孔夫子 (Confucius / Konfuzius). Lǎozĭ 老子~ -400: Dŕodéjīng 道德經. Ličzǐ 列子 ~ -440-360, ~ -350. Lún yǔ 論語 = Analects by 孔夫子 Kǒng fū zǐ (Confucius / Konfuzius). Mǎwángduī 馬王堆 A < -206. Mǎwángduī 馬王堆 B < -179. Wáng Bě 王弼 (226–249) < 250.Yě Jīng 易經 (Book of Change) . Zhuāngzǐ 莊子 (-369-286) . = 道德經 Dŕodéjīng by 老子 Lǎozĭ. 傅奕 Fů Yě (-554−639 +574 / < -202 . 郭店 Guōdiŕn ~ -300. 韓非子 Hán Fēizǐ (-280-233). 河上公 Héshŕng Gōng > 100 . 孔夫子 Kǒng fū zǐ (Confucius / Konfuzius). 老子 Lǎozĭ ~ -400: Dŕodéjīng 道德經. 列子 Ličzǐ ~ -440-360 ~ -350. 論語 Lún yǔ = Analects 孔夫子 Kǒng fū zǐ Confucius / Konfuzius. 馬王堆 Mǎwángduī A < -206. 馬王堆 Mǎwángduī B < -179. 王弼 Wáng Bě (226–249) < 250. 易經 Yě Jīng (Book of Change) . 莊子 Zhuāngzǐ (-369-286) .
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Abel-Rémusat, Jean-Pierre (P. VII des Mémoires de l'Académie des inscriptions et belles lettres), Imprimerie royale, Paris 1823. B) Le livre des récompenses et des peines, ouvrage taoďstes traduit du chinois avec der notes et des éclaircissements. Paris: A. – A. Renouard, 1816; Paris: Librairie Orientaliste Paul Geuthner, 1939 / 2 (Les Joyaux de l‘Orient, tome III) B) Mémoire sur la vie et les ouvrages de Lao-Tseu, philosophe Chinois du VI. sičcle avant notre čre, qui a professé les opinions communément attribuées ŕ Pythagore, ŕ Platon et ŕ leurs disciples. a) Vortrag 15. VI. 1823 in: Académie des inscriptions et belles lettres, tom. VII 1824. (Denkschriften) [auch: Rémusat's Mčlanges asiatiques, Sčrie I. , 1825-26]. Ames, Roger T. & David L. Hall Dao de Jing. A Philosophical Translation. “Making this life significant”. Featuring the recently discovered bamboo texts. Translated and with commentary. New York: A Ballantine Book. The Random House Publishing Group, (book + CD), Ballantine Books, 2003. 256 p. & Audio. . Braunsperger Hubert 1992 Innere Geborgenheit durch Tao Te King. Dialog mit Laotse. Verlag der Österreichischen Staatsdruckerei, Wien. 245 P. Chan, Wing-tsit Chu Hsi's appraisal of Lao Tzu. In: Philosophy East and West, 25, 29, 1975, 131-144. Chang,Tsungtung, 1982 Metaphysik, Erkenntnis und Praktische Philosophie im Chuang-Tzu. Zur Neu-Interpretation und systematischen Darstellung der klassischen chinesischen Philosophie Gebundene Ausgabe. Verlag: Vittorio Klostermann (1982). Chan, Wing-tsit, The Way of Lao Tzu. 1963. [Lao Tzu], übersetzt von Günther Schwarz aus: Encyclopedia of Philosophy, New York, 1967 (p. 107-111).Chen, Ellen Tao, Nature, Man: A Study of the Key Ideas in the Tao Te Ching, PhD dissertation, Fordham University, 1966. Debon, Günther (1921-2005) Lao-Tse. Tao-Tę-King. Das Heilige Buch vom Weg und von der Tugend. Philipp Reclam jun. , Stuttgart 1961. Duyvendak, Jan [Julius Lodewijk] Tao te ching. The Book of the Way and its Virtue. The Wisdom of the East Series. London: John Murray, 1954 → Lao Tzu, Tau-Te-Tsjing, Het boek van Weg en Deugd … Arnhem: 1942; Amsterdam: Uitgeverij De Driehoek, 1980: → Tao tö king, le livre de la voie et de la vertu: texte chinois tabli et traduit avec des notes critiques et une introduction. Paris: Adrien-Maisonneuve, 1953 ff. Heidegger in "The Thing" Lǎozĭ's 11, [Philosophy of Technology, 2th lecture]. Kalinke Viktor Zhuangzi: Der Gesamttext und Materialien (Chinesisch) Leipzig: Leipziger Literaturverlag, 2017.Kalinke Viktor Laozi. Daodejing. Band 1 : Eine Wiedergabe seines Deutungsspektrums. Text und Übersetzung / Zeichenlexikon Edition Erata, Leipzig 1999. 121 p. Band 2 Eine Erkundung seines Deutungsspektrums. Anmerkungen und Kommentare; Edition Erata, Leipzig 1999. 134 p. Band 3 Nichtstun als Handlungsmaxime. Zur Rationalität des Mystischen im Laozi, Edition Erata, Leipzig 2011, 204 p. . Karlgren, Bernhard The poetical parts in Lao-tsϊ. In: Kina Antiken. Göteborgs högskolas arskrift, 38, 3, 1932, 1–45 Göteborg: Elander, 1932. (schwedisch); Svenska Bokförlaget, 1964 → Poesie des Laozi: wohl nur Kapitel 31, 42, 48, 49, 50, 61, 74, 75 im Original ungereimt. / poetry of the daodejing: in the original text, only chapters 31, 42, 48, 49, 50, 61, 74, 75 might have been unrhymed. Legge, James The Tâo Teh King. The writings of Kwang-Tze. [Translation of Lao Tzu and Chuang Tzu] In: Max Muller, ed. The Sacred Books of the East. 1891; The Texts of Tâoism, Part 1. The Tao Teh King. The Texts of Tâoism. Part 2. The writings of Kwang-ßze, Books I-XVII. The Sacred Books of the East, vol. 39. Oxford: The Clarendon Press, 1891, Oxford University Press, 1927; New York: The Julian press, 1959 et.al. Lin Yutang Laotse. (Übs. Gerolf Coudenhove) Fischer Bücherei Frankfurt/M., Hamburg. 1955, 216 p. . Möller, Hans-Georg Laotse, Tao Te King. Die Seidentexte von Mawangdui. 500 Jahre älter als andere Ausgaben. Fischer Taschenbuch Verlag, Frankfurt am Main. 1995 236 p. Schwarz Ernst Laudse. DAUDEDSCHING. Aus dem Chinesischen übersetzt und herausgegeben von Ernst Schwarz. Philipp Reclam jun., Leipzig 1970. 226 p.; Laudse Daudedsching (Lao-tse Tao-te-king). Aus dem Chinesischen übertragen und mit einer Einführung, Anmerkungen sowie einem Literaturverzeichnis herausgegeben von Ernst Schwarz Deutscher Taschenbuch Verlag GmbH & Co. KG, München 1980. Simon, Rainald Laozi Daodejing Das Buch vom Weg und seiner Wirkung. Philip Reclam jun. GmbH & Co., Stuttgart. 2009, 319 p. Julien, Stanislas Le Livre de la Voie et de la Vertu. Par le Philosophe Lao-Tseu. . (auch: Lao-Tseu Tao-Te-King, Le livre de la voie et de la vertu; traduit en français, et publié avec le texte chinois et un commentaire prepétuel. Paris: Imprimerie Royale), 1842, 304 S. 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