© Hilmar Alquiros Tao-Project: 道 德 經 Dào Dé Jīng 2000-2018 Impressum Datenschutzerklärung |
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04
sum:
0215 |
第四章 |
Inscrutability Unergründlichkeit |
Raw texts s. below / Rohtexte s. unten!
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04.a |
Dào: Empty Fullness and Prime Cause Dào: Leere Fülle und Urgrund |
+ 莊子 Zhuāngzǐ (369-286 BC). 南華眞經 |
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No. |
Wáng Bì 王弼 |
Characters |
Analysis |
Verbatim |
Poetic |
Analogous |
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04 - Inscrutability [ "Dào is described as a paradoxical polarity: It stands for the emptiness of infinite potentiality." [Simon]. [ The transcendental part of Dào that goes beyond the border of singularity, Nothingness, means at the same "time" the ultimate potentiality.
01-04:
Dào: like
pouring out,
however,
in use,
likely not to
fill.
Abysmally deep,
oh,
seemingly
all
beings' prime cause.
01-02
As the vacuum within the existing universe is already a plethora of
virtual shortest-term beings, the creative emptiness in the
imaginary realm of nothingness is all the more so infinitely
overflowing.
Yet this formless void is never to be "filled" or to exhaust –
wisely yearning for “time-wise” being.
03-04
The primordial breaking of the symmetry of the grand unity of being
and non-being emerged from the purest potentiality.
Seeming absolutely inconceivable in its profundity, all being's
prime cause is designated by all creatures as the most ancient
ancestor: "time-wisely" yearning for timeless non-being.
05-08:
It blunts their sharpness,
dissolves their entanglement,
softens their glare,
becomes
one
with their dust.
05-08
Borrowed from
ch. 56:
[
The balancing and redeeming essential characteristic of Dào
–
now in its immanent part
–
is elucidated by four illustrations.
[
Sharpness, entanglement, shine, and 'non-One-ness' are relieved by
the gentleness of Dào: little by little, towards the
originally unbroken symmetry.
[
At the end of the day of days, all created beings are released into
oneness with their earthly dust; all objects, with their star dust.
This identification of Dào even with the dust of created beings was
noted as being similar to the Christian idea of the synthesis of
creator and created [v.
Strauß 1870 p. 25].
09-12:
Concealed,
oh,
it seems
to 'exist' as
pure
possibility.
Whose
child it be?
I do
not know:
evidently
the prelude
to the 'Lord'
of Heaven!
09-10 11-12 In the Dàodéjīng, 帝 dì, the 'Lord (of Heaven)', is mentioned only here: even this once highest god is reduced by Dào as its precursor. The child looks for its ancestry: agnostic honesty worships the nameless, 'time-less', inconceivable Dào, the heavenly prelude to all 'created' (conceived) creators.
© hilmar alquiros, 2017
04 - Unergründlichkeit [ "Dào wird als eine paradoxe Polarität beschrieben: Es steht für die Leere unendlicher Potentialität." [Simon]. [ Der transzendente Anteil des Dào jenseits der Singularitätsgrenze, das Nichts, bedeutet gleich-"zeitig" die letztgültige Potentialität.
01-04: Dào: wie sich ergießend, doch im Gebrauch wohl nicht zu füllen.
Abgründig tief, oh, anscheinend aller Wesen Urgrund. 01-02 Wie das Vakuum innerhalb des existierenden Universums bereits ein Füllhorn ist an virtuellen kürzestzeitigen Seienden, umso mehr ist die schöpferische Leere im imaginären Reich des Nichts un-endlich überfließend.Doch ist diese formlose Leerheit niemals zu "füllen" oder zu erschöpfen - sich weise sehnend nach "zeit-weisem" Sein.
03-04
Der ursprüngliche Symmetriebruch der großen Einheit von Sein und
Nicht-Sein trat hervor aus reinster Potentialität.
05-08: Es mildert ihre Schärfe, entwirrt ihre Verwicklung, mildert ihren Glanz, und wird eins mit ihrem Staub. 05-08 Entlehnt von Kap. 56: [ wird der ausgleichende und erlösende Wesens-zug des Dào - nun in seinem immanenten Anteil - in vier Veranschaulichungen erläutert. [ Schärfe, Verwicklung, Glanz und Nicht-Einssein werden mittels der Sanftheit des Dào erleichtert: peu à peu zur ursprünglich ungebrochenen Symmetrie hin. [ Am Ende des Tages aller Tage werden alle Ge-schöpfe befreit in das Einssein mit ihrem irdischen Staub, alle Dinge mit ihrem Sternenstaub. Diese Identifikation des Dào sogar mit dem Staub der Geschöpfe wurde als ähnlich vermerkt mit der christlichen Idee einer Synthese von Schöpfer und Geschöpf. [v. Strauß 0870 p. 25].
09-12: Verborgen, oh, es scheint zu 'existieren' als bloße Möglichkeit.
Wessen Kind? Ich weiß es nicht: offenbar des Himmelsherrn Vorspiel! 09-10 Die Potentialität des Nichts träumt bereits von der Möglichkeit von Etwas.
11-12
Im
Dàodéjīng,
帝
dì,
der 'Herr (des Himmels)', wird nur
hier erwähnt:
sogar dieser einst höchste Gott wird reduziert durch
Dào als seinen Vorläufer! © hilmar alquiros, 2017
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04.01. |
道沖,
而用之, |
道 (Way) Dào... / (Weg) Dào ...
沖 pouring
out, overflowing / sich
ergießend,
überfließend
;
etym.: = "Water
in the middle" /
Wasser in der Mitte"]. 而 but [also] {yet} / aber [auch] }{(je-)_doch}. 而 etym.: roots or beard / Wurzeln oder Bart. 用 use / Verwendung. 之 /'s [its] / seiner; of [genitive] / von [(sächsischer) Genitiv]. |
[This]
Dào:
like
pouring_out [overflowing,
then
"empty"],
[Dies]
Dào:
wie
sich ergießend [überfließend, dann "leer"] |
Dào: pouring out, yet in use, Dào: sich ergießend, doch im Gebrauch |
This Dào: like pouring out, but will, |
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04.02. |
或不盈。 |
或 likely {probable, presumable, perhaps} / wohl {wahr-scheinlich, vermutlich, vielleicht}. ** 不 not / nicht. 盈 to fill (filled); to overflow (overflowing) / (zu) füllen (gefüllt); überfließen (überfließend). |
likely not {never} to fill. wohl [wie] nicht {niemals} zu füllen. |
likely not to
fill;
|
be likely not to fill. |
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04.03. |
淵兮, |
淵 profound {abysmal} / tiefgründig {abgründig}. 淵 etym.: turbulent water / stürmisches [turbulentes] Wasser. 兮 alas {oh!, ah!} / ach {oh!, ah!}. |
Profound {abysmal}, oh, Tiefgründig {abgründig}, oh, |
abysmally deep, oh, abgründig tief, oh, |
Oh, so abyssmally profound - Oh, abgrundtief |
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04.04. |
似
萬物
之宗。 |
似 like {seemingly} / wie {anscheinend}. 萬 myriads {ten_thousand entities} / abertausend {zehn _tausend Wesen}. 萬 etym.: swarm of insects / Insekten-schwarm. 物 creature {entity, being} / Geschöpf {Wesen}. 萬物 myriads of creatures {ten_thousand entities} / Aber-tausend Geschöpfe {zehn_tausend Wesen}. 之 /'s, their / deren; of [genitive] / von [(sächsischer) Genitiv]. 宗 ancestor {prime_cause} / Urahn/~grund] {prima_causa}. |
like
{seemingly}
wie
{anscheinend}
|
seemingly all beings' ancestor. anscheinend aller Wesen Urgrund. |
alike all beings' deepest ground.
anscheinend und |
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* 盅 zhōng for 沖 chōng (in 2 texts variations; preferred by / in 2 Textvarianten; bevorzugt von) 高明 Gāo Míng 1996, p. 239. [handleless cup, covered bowl, vessel / henkellose Tasse, bedeckte Schale, Gefäß]. |
** In 馬王堆 Mǎwáng-duī: 有 to have, to be; Being; with / haben, sein; Sein (Seiendes); mit. |
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04.b |
Harmonization Harmonisierung |
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No. |
Wáng Bì 王弼 |
Characters |
Analysis |
Verbatim |
Poetic |
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04.05. |
挫
其
銳, |
04.05-04.08.
it = 道:
挫
to blunt
{numb, dull} /
abstumpfen, stumpf machen;
mildern
{brechen}..
其
your, their (of the
ten
thousands' entities
/
deine, ihre (der
zehntausend
Geschöpfe)
[王弼 Wáng Bì
/ Wagner];
one's
/ seine. 銳 lit.: blade / Schneide; sharpness {sagacity}; sharp, cutting; fighting spirit (militancy), vitality / Schärfe {Scharfsinn}; scharf, schneidend; Kampfgeist, Vitalität.. |
It
blunts
your {numbs, dulls}
Es
mildert
{bricht}; stumpfe_ab
|
It blunts (smoothens) their sharpness, Es bricht (glättet) ihre Schärfe, |
It blunts their sharpness everywhere, All Ihrer Schärfe bringt es Milde, |
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04.06. |
解
其
紛, |
解 to untie {to simplify, to untangle, to dissolve} / (auf-)_lösen {verein-fachen}. lösen {entwirren}. 其 your, their (of the ten thousands' entities / deine, ihre (der zehntausend Geschöpfe) [王弼 Wáng Bì / Wagner]; one's / seine.
紛
lit.: here:
confusion;
entanglement {complication; distraction}/ scharf, schneidend;
hier:
Verwirrung;
{Verwicklung; Ablenkung}.** 解其紛
or:
resolve your tangles (complications), untangle (unravel) your knots,
release your worries / oder:
löse deine Verwirrung (-en) [Wirrwarr], löse deine Verwicklungen
(Komplikationen) auf; entwirre den Knoten; lass' deine Sorgen
los! |
unties
{simplify, untangles, dissolves}
löst_[auf]
{entwirrt}
ihre
{= "10.000 Wesen/"*} |
dissolves (unties) their knots (entanglement), entwirrt (löst) ihre Knoten (Verwicklung), |
unties their knot, es löst, was ihre Knoten bilde, |
|
04.07. |
和
其
光, |
和 to soften {to moderate, to harmonize, to mix_with} / mildern {dämpfen, vermischen}. 和 etym.: standing grain and mouth / (aufrecht) stehendes Getreide und Mund. 其 your, their (of the ten thousands' entities / deine, ihre (der zehntausend Geschöpfe) [王弼 Wáng Bì / Wagner]; one's / seine.
光
glare
{luster, brilliance};
splendor {brightness; luster}
/
Glanz {Licht;
Ruhm, Leuchtkraft}.
光
etym.: fire over person /
Feuer über Person.
和其光
or:
dim your glare (glory); soften (temper) your light; also:
harmonize your brightness! / oder:
dämpfe
deinen Glanz (Ruhm), mildere (mäßige) dein Licht; auch:
bringe in
Einklang deine Klugheit! |
softens
{moderate,
harmonizes, mixes_ with}
mildert {mäßigt, dämpft, vermischt} |
softens their glare (moderate your brightness), mildert ihren Glanz, |
makes soft their glare, und dämpft so ihren Ruhmesglanz, |
|
04.08. |
同
其
塵。 |
同 to unite_itself with {become_one with, together} / sich_vereinen _mit {eins_werden_mit, zusammen}. 其 your, their (of the ten thousands' entities / deine, ihre (der zehntausend Geschöpfe) [王弼 Wáng Bì / Wagner]; one's / seine. 塵 lit.: dust; earth, world, mundane / Staub; Erde, Welt, Ge-wöhnliches. Here: mundane, ordinary things; “Dust of the world” / hier: Irdisches, Gewöhnliches; „Staub der Welt“.*** |
unites_itself
with
{becomes_one with,
together with}
vereint_sich
mit {wird_eins mit,
zusammen
mit,} |
it unites itself with (becomes one with) their dust. vereint sich mit (wird eins mit) ihrem Staub. |
unites itself, their dust to share. vereint mit ihrem Staub sich ganz. |
|
04.05. -04.08.
[s.
Wilhelm,
1910/1956, p. 147} |
** text variations with 忿 fèn (anger, hatred / Groll, Wut); [Gāo Míng]. |
*** "... and joins with the same dust with them" / "... und verbindet sich im gleichen Staub mit ihnen" Wáng Bì 王弼 / Wagner, 2003 p. 309; "becomes one with the dusty world" / "... wird eins mit der staubigen Welt" [Rump, 1979 p. 160]. |
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04.c |
Heaven's Prelude Des Himmels Vorspiel |
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No. |
Wáng Bì 王弼 |
Characters |
Analysis |
Verbatim |
Poetic |
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04.09. |
湛兮 |
湛 hidden / verborgen. 兮 oh / oh. |
Hidden, oh, Verborgen, ach, |
Hidden, oh, Verborgen, oh, |
Oh, hidden, Versteckt, ach, |
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04.10. |
似
或
存。 |
似 to seem / scheinen. 或 as_[pure]_possibility {as_if} / als_[bloße]_Möglichkeit {als_ob}. 存 to exist / existieren. |
it seems
scheint es |
it seems to exist as a mere possibility! scheint es als bloße Möglichkeit zu existieren! |
seems as if to be! wie als ob nur da! |
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04.11. |
吾不知
誰之子, |
吾 I / ich. 不 not / nicht {un-}. 知 to know / wissen. 誰 who / wer. 之 /'s [its] / dessen; of [genitive] / von [(sächsischer) Genitiv]. 誰之 who/se / wes_[-sen]. 子 lit. son, child / Sohn, Kind. |
I
do
not
know,
so
ich
nicht weiß,
|
I do not know whose child it is: Ich weiß nicht, wessen Kind es ist: |
I do not know, whose child it be – ich weiß nicht, wessen Kind es war – |
|
04.12. |
象
帝之
先。 |
象 seemingly {like} [= evidently]; also: starry / anscheinend {wie} [= augenscheinlich]; auch: gestirnt. 象 etym.: elephant with raised trunk / Elefant mit erhobenem Rüssel. 帝 lit.: Lord, God (of Heaven) / Herr, Gott (des Himmels). 之 /'s [its] / dessen; of [genitive] / von [(sächsischer) Genitiv]. 先 precursor, predecessor; ancestor / Vorgänger, Vorläu-fer; Urahn; Wegbereiter. 先 etym.: walk ahead / voraus gehen (voranschreiten). |
seemingly
{like}
[= evidently]
anscheinend
{wie} [= augenscheinlich] |
seemingly even Heaven's herald. offenbar gar des Himmels Vorbote. |
it's Heaven's prelude, seemingly. des Himmels Vorspiel offenbar. |
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4.1. 老聃曰:汝齊戒,疏瀹而心,澡雪而精神,掊擊而知!道,窅然難言哉!將為 汝言其崖略。昭昭生於冥冥,有生於無形,精神生於道,形本生於精,而萬 物以形相生,故九竅者胎生,八竅者卵生。其來無跡,其往無崖,無門無房,四 達之皇皇也。邀於此者,四肢彊,思慮恂達,耳目聰明,其用心不勞,其應物無 方。不得不高,地不得不廣,日月不得不行,萬物不得不昌,此其道與!且 博之不必知,辯之不必慧,聖人以斷之矣。若益之而不加益,損之而不加損 者,聖人之所保也。淵淵乎其若海,巍巍乎其若山,終則復始也,運量萬物而不 匱,則君子之道,彼其外與!萬物皆往資焉而不匱,此其道與! Kalinke p. 492 |
莊子 Zhuāngzǐ (369-286 BC). 南華眞經 -Nanhua Zhenjing. True Classic of Southern Florescence Yin Lutang / Die Weisheit des Laozi 4.1. Lao Dan sprach: „Indem du regelmäßig fastest, deinen Herz-Geist leerst und rein hältst, deinen Lebensgeist in Schnee badest und reinwäschst, dich deines Wissens entledigst! Das Dao, abgründig ist es, schwer zu beschreiben! Ich versuche, es für dich knapp zu umreißen. Das Helle erwächst aus dem Dunklen; die Vielfalt der Arten erwächst aus dem Unkörperlichen; Lebensgeist erwächst aus dem Dao, die Form des Körpers erwächst aus Lebensgeist; und die zahllosen Lebewesen gebrauchen ihre Körper, um einander Leben zu schenken; daher werden [die Lebewesen mit] neun [Körper-] Öffnungen aus dem Mutterleib geboren und [die Lebewesen mit] acht Öffnungen aus dem Ei. [Das Dao] kommt, ohne Spuren [zu hinterlassen]; geht, ohne auf Grenzen [zu stoßen]; [tritt ein, wo] keine Tür ist; [wohnt, wo] kein Haus ist; herrscht in allen vier Himmelsrichtungen. Wer sich darauf einläßt, dessen Arme und Beine sind stark, dessen Verstand durchdringt [die Dinge] gründlich, dessen Ohren und Augen nehmen wahr, er kann seinen Herz-Geist gebrauchen, ohne zu ermüden, und begegnet den Lebewesen ohne List. Empfinge es der Himmel nicht, er wäre nicht hoch; empfinge es die Erde nicht, sie wäre nicht weit; empfingen es Sonne und Mond nicht, sie würden sich nicht bewegen; empfingen es die zahllosen Lebewesen nicht, sie würden nicht gedeihen – all dies [bewirkt] das Dao! Außerdem: Viel darüber zu lernen, bedeutet nicht, es zu kennen; es erläutern zu können, bedeutet nicht, klug zu sein – der Weise läßt all das fahren. Vermehre, ohne etwas hinzuzufügen, vermindere, ohne etwas wegzunehmen – daran hält sich der Weise. Abgrundtief ist es wie das Meer, hoch und steil wie ein Berg; wo es endet, fängt es wieder an; es bewegt und trägt die zahllosen Lebewesen und vernachlässigt keines – das Dao der Herrschenden dagegen schließt aus! Was all die zahllosen Lebewesen unterstützt und keines vernachlässigt, das ist das Dao! Kalinke, Viktor, Zhuangzi: Der Gesamttext und Materialien, © Leipziger Literaturverlag 2017 p. 493 |
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04
sum:
0215 |
第四章 |
Inscrutability Unergründlichkeit |
北大 Běi Dà 04
B:
道沖而用之,有弗盈 。
馬王堆 Mǎwángduī 04
M:
□ □ □ □ □
□ □ 盈也∠
馬王堆 Mǎwángduī 04
m:
道沖而用之 有弗盈也
郭店 Guōdiàn
04
G: * * *
|
王弼 Wáng Bì 04
W:道沖而用之 或不盈
。
河上公 Héshàng Gōng 04
H:
道沖而用之 或不盈
,
傅奕 Fù Yì 04
F:
道沖而用之,又不盈
。
Raw texts s. below / Rohtexte s. unten!
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Raw texts / Rohtexte: |
G: Guōdiàn 郭店 ~ -300M: Mǎwángduī 馬王堆 A < -206 m: Mǎwángduī 馬王堆 B < -179 B: Běi Dà 北大 ~ -150, ~ -100
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~ Textus Receptus: 1 2 3 W: Wáng Bì 王弼 (226–249) < +250H: Héshàng Gōng 河上公 > +100 F: Fù Yì 傅奕 (554−639) +574 / < -202
+ Hán Fēizǐ 韓非子 (280-233) - W. K. Liao: * in: The Complete Works of Han Fei Tzŭ with Collected Commentaries, April 1939. [Link].
Ch.
XX. Commentaries on Lao Tzŭ's Teachings:
= DDJ 38, 58, 59, 60, 46, 14, 01, 50, 67, 53, 54 |
B:道沖而用之,有弗盈。淵旖!佁萬物之宗。㭫其脫,解其紛,和其光,同其袗。湛旖!佁或存。吾不智其誰子?象帝之先。 M:□□□□□□□盈也∠瀟呵始萬物之宗∠銼其∠解其紛∠和其光同□□□□□或存∠吾不知□子也∠象帝之先∠
m:道沖而用之有弗盈也淵呵佁萬物之宗銼亓兌解亓芬和亓光同亓塵湛呵佁或存吾不知亓誰之子也象帝之先
G: * * * |
W:道沖而用之或不盈。淵兮似萬物之宗。挫其銳解其紛,和其光,同其塵,湛兮似或存。吾不知誰之子,象帝之先。 H:道沖而用之或不盈,淵乎似萬物之宗。挫其銳,解其紛,和其光,同其塵。湛兮似若存。吾不知誰之子,象帝之先。 F: 道盅而用之,又不滿。淵兮似萬物之宗。挫其鋭,解其紛,和其光,同其塵,湛兮似或存。吾不知誰之子,象帝之先。 |
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Mǎwángduī: ch. 1-37 after 38-81; 24 before 22 + 23, 41 before 41, 80+81 after 66. Mǎwángduī: Kap. 1-37 nach 38-81; 24 vor 22 + 23, 41 vor 41, 80+81 nach 66. |
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Etymological Notes:
道 Composition:Bottom-left: 辶 chuò walk; walking; KangXi radical 162 ; top-right: 首shǒu head; first; leader chief; a poem. path road street; method way. The motion of thoughts which are diverse; traveling though life with one’s attention on the duality of unity with nature the head in motion. 沖 Composition:Left: 氵 water; radical number 85 right: 中 central; center middle; in the midst of; hit (target); attain. = pour infuse steep; wash away 而 Simple pictograph 而. (1) sometimes remnant of a beard. (2) sometimes a remnant of a root.(3) sometimes a man. 用 Simple pictograph 用. A water bucket 桶. Used for sound 用. Meaning: to use. 之 Simple pictograph 之㞢𡳿. Augmentation of foot 止 going forward from 一. Originally indicating to go forward. 或 Compound pictograph 或. From a city wall 口 (with all the things around it) and 一 which is to be protected with a 戈. Original many country. 不 Simple pictograph. Unclear origin. Possibly a root which us pulled up and is thus NOT there. Meaning: “no”. 盈 From bowl 皿 and phonetic (also Meaning: success) 夃. Meaning: full. 淵 From water 氵水 and phonetic Simple pictograph of water in an enclosure. Meaning: deep. 兮 Addition Simple 兮. * Original meanings related to breath. Original pictograph unclear. 羲 is probably the addition primitive. 似 From person 亻人 who look alike and phonetic 以. Meaning: to resemble. 萬 Simple pictograph 万萬. A scorpion later Meaning: 10000. 物 From cow 牛 (animal) and phonetic 勿. Meaning: thing. 之 Simple pictograph 之㞢𡳿. Augmentation of foot 止 going forward from 一. Originally indicating to go forward. 宗 From building 宀 and altar 示. Meaning: ancestry. 湛 Composition:Left: 氵 right: 甚. 兮 Addition Simple 兮. * Original meanings related to breath. Original pictograph unclear. 羲 is probably the addition primitive. 似 From person 亻人 who look alike and phonetic 以. Meaning: to resemble. 存 Cursive remnant 存. From baby 子 and phonetic 才. Meaning: to exist. (see 在) 吾 From mouth 口 and phonetic 五. Meaning: I. 知 From mouth 口 (character created for sound) and phonetic 矢 borrowed for sound. Meaning: to know. 誰 From speech 讠言 and phonetic 隹. Meaning: to ask who. 之 Simple pictograph 之㞢𡳿. Augmentation of foot 止 going forward from 一. Originally indicating to go forward. 子 Simple pictograph 子. A baby with hands. 象 Simple pictograph 象. An elephant. 帝 Simple pictograph 帝. Origin unclear (1) probably a bundle 缔. Meaning: king. 之 Simple pictograph 之㞢𡳿. Augmentation of foot 止 going forward from 一. Originally indicating to go forward. 先 Simple pictograph 先. A man 儿 going forward 之㞢𡳿. Meaning: first or before.
Sources: http://www.thetao.info/tao/big5.htm, http://ctext.org/dictionary.pl?if=en&char=%E4%B9%8D https://chinese.yabla.com/chinese-english-pinyin-dictionary.php?define=%E4%B9%8D http://www.chineseetymology.org/CharacterEtymology.aspx?submitButton1=Etymology&characterInput=%E4%BD%9C [and more].
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Literature: Dàodéjīng 道德經 ~ -400) by → 老子 Lǎozĭ. Fù Yì 傅奕 (555−639) 574 / < -202.Guōdiàn 郭店 ~ -300. Hán Fēizǐ 韓非子 (-280-233) ch. 20+21. Héshàng Gōng 河上公 > 100 .Kǒng fū zǐ 孔夫子 (Confucius / Konfuzius). Lǎozĭ 老子~ -400: Dàodéjīng 道德經. Lièzǐ 列子 ~ -440-360, ~ -350. Lún yǔ 論語 = Analects by 孔夫子 Kǒng fū zǐ (Confucius / Konfuzius). Mǎwángduī 馬王堆 A < -206. Mǎwángduī 馬王堆 B < -179. Wáng Bì 王弼 (226–249) < 250.Yì Jīng 易經 (Book of Change) . Zhuāngzǐ 莊子 (-369-286) . = 道德經 Dàodéjīng by 老子 Lǎozĭ. 傅奕 Fù Yì (-554−639 +574 / < -202 . 郭店 Guōdiàn ~ -300. 韓非子 Hán Fēizǐ (-280-233). 河上公 Héshàng Gōng > 100 . 孔夫子 Kǒng fū zǐ (Confucius / Konfuzius). 老子 Lǎozĭ ~ -400: Dàodéjīng 道德經. 列子 Lièzǐ ~ -440-360 ~ -350. 論語 Lún yǔ = Analects 孔夫子 Kǒng fū zǐ Confucius / Konfuzius. 馬王堆 Mǎwángduī A < -206. 馬王堆 Mǎwángduī B < -179. 王弼 Wáng Bì (226–249) < 250. 易經 Yì Jīng (Book of Change) . 莊子 Zhuāngzǐ (-369-286) .
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Abel-Rémusat, Jean-Pierre (P. VII des Mémoires de l'Académie des inscriptions et belles lettres), Imprimerie royale, Paris 1823. B) Le livre des récompenses et des peines, ouvrage taoïstes traduit du chinois avec der notes et des éclaircissements. Paris: A. – A. Renouard, 1816; Paris: Librairie Orientaliste Paul Geuthner, 1939 / 2 (Les Joyaux de l‘Orient, tome III) B) Mémoire sur la vie et les ouvrages de Lao-Tseu, philosophe Chinois du VI. siècle avant notre ère, qui a professé les opinions communément attribuées à Pythagore, à Platon et à leurs disciples. a) Vortrag 15. VI. 1823 in: Académie des inscriptions et belles lettres, tom. VII 1824. (Denkschriften) [auch: Rémusat's Mèlanges asiatiques, Sèrie I. , 1825-26]. Ames, Roger T. & David L. Hall Dao de Jing. A Philosophical Translation. “Making this life significant”. Featuring the recently discovered bamboo texts. Translated and with commentary. New York: A Ballantine Book. The Random House Publishing Group, (book + CD), Ballantine Books, 2003. 256 p. & Audio. . Braunsperger Hubert 1992 Innere Geborgenheit durch Tao Te King. Dialog mit Laotse. Verlag der Österreichischen Staatsdruckerei, Wien. 245 P. Chan, Wing-tsit Chu Hsi's appraisal of Lao Tzu. In: Philosophy East and West, 25, 29, 1975, 131-144. Chang,Tsungtung, 1982 Metaphysik, Erkenntnis und Praktische Philosophie im Chuang-Tzu. Zur Neu-Interpretation und systematischen Darstellung der klassischen chinesischen Philosophie Gebundene Ausgabe. Verlag: Vittorio Klostermann (1982). Chan, Wing-tsit, The Way of Lao Tzu. 1963. [Lao Tzu], übersetzt von Günther Schwarz aus: Encyclopedia of Philosophy, New York, 1967 (p. 107-111).Chen, Ellen Tao, Nature, Man: A Study of the Key Ideas in the Tao Te Ching, PhD dissertation, Fordham University, 1966. Debon, Günther (1921-2005) Lao-Tse. Tao-Tê-King. Das Heilige Buch vom Weg und von der Tugend. Philipp Reclam jun. , Stuttgart 1961. 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