© Hilmar Alquiros Tao-Project: 道 德 經 Dào Dé Jīng 2000-2018 Impressum Datenschutzerklärung |
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02
sum:
0060 |
第二章 |
The Unity of Opposites Die Einheit der Gegensätze |
Raw texts s. below / Rohtexte s. unten!
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02.a |
Knowing the Opposites Gegensätze kennen |
+ 莊子 Zhuāngzǐ (369-286 BC). 南華眞經 |
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No. |
Wáng Bì 王弼 |
Characters |
Analysis |
Verbatim |
Poetic |
Analogous |
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02 - The Unity of Opposites
Dào
as the
unity of all opposites is ultimately symbolized in the
ancient
Yin and Yang symbol 太極圖
Tài jí tú:
flowing
into each other
in a complementary and dynamic fashion
[.
01-02:
If everybody worldwide
is aware
of
If everybody
is aware
of
01-02
This most basic natural law
also shows its validity in the philosophical categories of
esthetics and ethics: every human
being becomes aware
of how beauty and goodness, in their intuitive
differences, simultaneously and inevitably
create their own opposites:
ugliness and evil.
03-08:
Therefore: Being and
nothingness
difficulty and
easiness
length and shortness
height and depth
sound and voice
before and after
03-08
The same primordial principle,
Heraclitus's
enantiodromia
– everything flows, changes and reversibly turns into its
opposite – dominates the universe of reality, on the one
hand, and the world of reality perception, on the other.
"Enjoying
yourself and getting angry come out [thus] of the same door;
therefore it is not possible to take up [only one of them]
unilaterally. These six [pairs following the initial statement],
they all bring out clear evidence that nothing in
'That-which-is-of-itself-what-it-is'
自然
can be taken up uni-laterally"
[*
Wáng Bì / Wagner].
Rooted
in the duality of being and nothingness ab initio, it must be
just as true in the applied ontological levels of space and time, as
well as for intellectual and emotional consciousness.
09-16:
Hence:
Wise men
stay
and
practice teaching
Myriad creatures thus
arise,
they
act,
They accomplish
their tasks
09-10
The fundamental Dàoist concept of
無為
wú wéi
as effortless action is based on the principle of
自然
zì rán
"of itself so", thus "naturally; spontaneously": in individual life
as well as in governing a state.
Consequently, practicing Dào means interfering as
little as possible in the harmony of Nature and her intrinsic,
immanent power of self-regulation.
No intentional interference at all becomes damage prevention:
effortless, doubtless, elegant – just as it is able to
provide wordless teaching as an indiscernible model.
11-13
Accordingly, the disinterested impartiality and non-intervention of
the sage allows the diversity of beings unceasingly to unfold.
Wordless teachers come forth to promote, not to own; their action
without acting will never take any credit.
14-16
"It is exactly because that they do not install themselves [in these
particular achievements] that they do not disappear." [*]: if they
were only dependent
on the Sage, they could not continue to exist.
Because of their selfless attitude, they fulfill their tasks, but
they never dwell on it.
And just because they do not rest on their laurels, they will
not fall into oblivion!
© hilmar alquiros, 2017
02 - Die Einheit der Gegensätze
Dào als die Einheit
aller Gegensätze
wird letztgültig im uralten
Yin-Yang-Symbol
太極圖
Tài jí tú
symbolisiert:
komplementär und dynamisch ineinander fließend
[.
01-02:
Ist sich weltweit jeder
bewusst
Ist
sich weltweit jeder bewusst
01-02
03-08:
Somit:
Sein und Nichts
Schwere
und Leichtigkeit
Länge und
Kürze
Hohes und Tiefes
Ton
und Stimme
Zuvor
und hernach 03-08 Das gleiche Urprinzip, Heraklits Enantiodromie – alles fließt, wandelt und ver-wandelt sich umkehrbar in sein Gegenteil – beherrscht das Universum der Realität einerseits und die Welt der Realitätswahrnehmung andrer-seits."Sich erfreuen und ärgerlich werden kommen [folglich] aus der gleichen Tür heraus; daher ist es nicht möglich [nur eines von ihnen] einseitig aufzugreifen. Diese sechs [Paare, die aus dem Anfangsfestellung folgen] bringen alle den klaren Beweis dafür hervor, dass nichts in 自然 'Dem-was-aus-sich-selbst-ist-was-es-ist' einseitig aufgegriffen werden kann" [Wáng Bì / Wagner]. Von Beginn an verwurzelt in der Dualität von Sein und Nichts, muss es ebenso wahr sein in den angewandten ontologischen Ebenen von Raum und Zeit wie auch für das intellektuelle und emotionale Bewusstsein.
09-16:
Daher verbleiben weise Menschen praktizieren die Lehre ohne Worte.
Alle Geschöpfe entfalten sich
da,
sie
bewirken,
Sie vollbringen Aufgaben,
denn
gerade nicht dabei verweilend,
09-10
Das
fundamentale Dàoistische
Konzept des
無為 wú wéi
als
müheloses
Handeln
basiert auf dem Prinzip des
自然
zì rán
"von selbst so", somit
"natürlicherweise; spontan": im individuellen Leben ebenso wie im
Leiten eines Staates.
11-13
Demzufolge lassen absichtslose Unpar-teilichkeit und Nichteingreifen
des Weisen die Mannigfaltigkeit der Wesen
unaufhörlich
ent-falten. 14-16 "Es ist genau darum, dass sie sich nicht [mit diesen besonderen Leistungen] aufspielen, dass sie nicht entschwinden." [*]: nur vom Weisen abhängig könnten sie nicht fortdauern. Aufgrund ihrer selbstlosen Einstellung erfüllen sie ihre Aufgaben, doch niemals verweilen sie dabei. Und gerade, da sie sich nicht auf ihren Lorbeeren ausruhen, werden sie nicht in Vergessenheit geraten!
© hilmar alquiros, 2017
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02.01. |
天下
皆知
美之
為美
斯惡已; |
天下 all_World {= "Heaven / under"} / alle_Welt {= "Himmel / unter"}. 皆 everybody / alle. 知 aware_of {knows} / (er-)_kennen. 美 beauty / Schönheit. 美 etym.: sheep and big / Schaf und groß. 之 /'s [its] / [dessen]. 為 acting_as; taken_as {considered, rated_as} / wirken_als; betrachtet_als {angesehen, gelten_als}. 美 beauty / Schönheit. 美 etym.: sheep and big / Schaf und groß. 斯 then / dann. 惡 ugliness / Hässlichkeit. 已 too, as well / auch, ebenso. |
When
worldwide
{= "Heaven / under"}
Wenn
auf der Welt
{= "Himmel / unter"}
|
If everybody in the world is aware of beauty's acting as beauty, then of ugliness, as well; Wenn sich jeder auf der Welt bewusst ist des Schönen Wirkung als Schönheit, dann auch der Hässlichkeit; |
If
worldwide
everybody
knew
Weiß
jeder auf der Welt
soweit, |
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02.02. |
皆知
善之
為善
斯不善已。 |
皆 everybody / alle. 知 aware_of {knows} / (er-)_kennen. 善 (the) good / (das) Gute. 之 /'s [its] / [dessen]. 為 acting_as; taken_as {considered, rated_as} / wirken_als; betrachtet_als {angesehen, gelten_als}. 善 (the) good, goodness / (das) Gute, Güte. 斯 then / dann. 不 not / nicht {un-}. 善 (the) good / (das) Gute. 已 too, as well / auch, ebenso. |
everybody
is_aware_of
{knows}
wenn alle (er-)_kennen
|
if everybody is aware of the good's acting as goodness, then of the not good, as well. wenn sich jeder bewusst ist des Guten Wirkung als Güte, dann auch des Nicht-Guten. |
If also
everybody
knew
weiß
jeder um den Wohlgebrauch |
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02.b |
Complementarity Gegenseitige Ergänzung |
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No. |
Wáng Bì 王弼 |
Characters |
Analysis |
Verbatim |
Poetic |
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02.03. |
故有無
相生, |
故 therefore {hence, thus} / daher {folglich, so}. 故 etym.: ancient and follow / altertümlich (uralt) und folgen. 有 to be; Being / sein; Sein (Seiendes). 無 non-being, nothing_(-ness) / nicht-sein, Nichts. 相 mutually, each other, one another / wechselseitig, einander, gegenseitig, miteinander. 生 create {generate} / hervorbringen {erzeugen}.* |
Hence,
being and
non-being
Daher: Sein und Nichts |
Hence, being and nothingness generate each other: Daher gilt: Sein und Nichts erzeugen einander: |
Hence, being's and
non-being's state
So Sein und Nichts einander spenden, |
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02.04. |
難易
相成, |
難 difficult / schwer. 易 easy / leicht. 相 mutually, each other, one another / wechselseitig, einander, gegenseitig, miteinander. 成 complete / vollenden {vervollkommnen}. |
difficult
and
easy
schwer
und
leicht |
and difficult and easy complete each other, und Schwere und Leichtigkeit vollenden einander, |
and difficult
and easy meet, sich wechselnd Schwer und Leicht vollenden, |
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02.05. |
長短
相形, |
長 long / lang. 長 etym.: person with long hair / Person mit langem Haar. 短 short / kurz. 相 mutually, each other, one another / wechselseitig, einander, gegenseitig, miteinander. 形 measure {form} / ermessen. [型 in 郭店 Guōdiàn: to form / formen]. |
long
and
short
lang
und kurz
|
long and short measure each other, Länge und Kürze ermessen einander, |
are long and short each other's measure, einander Lang und Kurz gestalten, |
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02.06. |
高下
相傾, |
高 high / hoch. 高 etym.: two-storied building / zweistückiges Gebäude. 下 low / tief. 相 mutually, each other, one another / wechselseitig, einander, gegenseitig, miteinander. 傾 lean_towards / zuneigen. |
high
and
low
hoch
und tief
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high and low lean towards each other, Hohes und Tiefes neigen sich einander zu, |
are high and low each other's pleasure, und Hoch und Tief zunander halten: |
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02.07. |
音聲
相和, |
音 [single**] tone {sound, note} / [Einzel-] Ton {Klang, Note}. 聲 [multiple**] sound {voice} / [Gesamt-] Klang {Stimme}. 相 mutually, each other, one another / wechselseitig, einander, gegenseitig, miteinander. 和 harmonize / harmonieren. 和 etym.: standing grain and mouth / (aufrecht) stehendes Getreide und Mund. |
[single]
tone {sound, note}
and [multiple]
sound {voice}
[Einzel-]
Ton
{Klang, Note} und [Gesamt-]
Klang {Stimme} |
tone and sound harmonize each other, Ton und Klang harmonieren miteinander, |
so tone and sound meet one another, wie wechselnd Klang dem Ton entsprach, |
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02.08. |
前後
相隨。 |
前 before / davor. 後 after / danach. 前後 “before and after” (in space and time), / „Davor und Danach“ (in Raum und Zeit).*** 相 mutually, each other, one another / wechselseitig, einander, gegenseitig, miteinander. 隨 follow {comply_with} / folgen {fügen_sich}. |
before
and
after
davor
und
danach
|
before and after follow each other. zuvor und hernach folgen einander. |
before and next ensue each other. folgt jedem Vorher ein Hernach. |
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* Not antagonistic dualism, but complementary polarity / Nicht antagonistischer Dualismus, sondern komplementäre Polarität [Schelling / Hegel]. |
Cf. the "Creation Hymn" of the
Rig Veda
(X 129):
"There was neither non-existence nor existence then. There
was neither the realm of space nor the sky which is beyond. What
stirred? Where? In whose protection? Was there water, bottlemlessly
deep? |
Vgl. "Schöpfungs-Hymne" der
Rigveda (X 129):
"Es war da kein Nichtsein, und es war kein
Sein. Es gab kein Luftreich und auch keinen Himmel darber. Was regte
sich hin und her? Wo? In wessen Schutz? Was war das unergründliche
tiefe Wasser? |
[1a nÀsad ÀsÁn no
sad ÀsÁt tadÀnÁÎ nÀsÁd rajo no vyomÀ paro yat 1c kim ÀvarÁvaÏ kuha
kasya Ìarmann ambhaÏ kim ÀsÁd gahanaÎ gabhÁram. |
**
Nina Correa, Your Dao De Jing, 2004, p.
653+521;
*** better than “front and back” (“mutually fol-lowing”) besser als „vorn und hinten“ („einander folgen“). |
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02.c |
Without Interfering, without Possessing, without Accumulating Ohne Eingreifen, ohne Besitzen, ohne Aufhäufen |
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No. |
Wáng Bì 王弼 |
Characters |
Analysis |
Verbatim |
Poetic |
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02.09. |
是以
聖人處
無為之
事, |
是以 there/fore / da/her. 聖 wise / weise. 人 men / Mensch_(-en). 處 stay / (ver-)_bleiben. 無 without (no) {non-being, nothing_(-ness) / ohne (kein) {nicht-sein, Nichts}. 為 to interfere {act} / eingreifen, eingreifend_handeln. 之 /'s [its], /'s [their] 's of [genitive] / [deren, von] (sächsischer) Genitiv. 事 affair(-s) / Tätigkeit(-en). |
There/fore:
Da/her:
|
Hence, wise men stay non-interfering in their affairs Darum verbleiben weise Menschen in ihren Angelegenheiten nicht eingreifend |
And therefore:
wise men stay
aware,
So
bleiben Weise tätig, doch |
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02.10. |
行
不言之
教。 |
行 practice / üben {praktizieren}. 不 not / nicht {Un-}. 言 to speak, {word(-s)} / sprechen {Worte}. 言 etym.: tongue protruding from mouth / Zunge, aus dem Mund herausragend. 之 /'s [its], /'s [their] 's of [genitive] / [dessen, deren, von] [(sächsischer) Genitiv]. 教 teaching / Lehre. |
(they)
practice
(sie)
üben |
and practice teaching without words. und praktizieren Lehren ohne Worte. |
they practice wordless teaching there. zu lehren ohne jedes Wort. |
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02.11. |
萬物
作焉
而不辭。 |
萬 myriads {ten_thousand entities} / abertausend {zehn_tausend Wesen}. 萬 etym.: swarm of insects / Insektenschwarm. 物 creatures {entities, beings} / Geschöpfe {Wesen}. 萬物 myriads of creatures {ten_thousand entities} / Abertausend Geschöpfe {zehn_tausend Wesen}. 作 unfold / sich entfalten. 焉 there / da. 而 and_(that) [also] / und_zwar {auch]; 而 etym.: roots or beard / Wurzeln oder Bart. 不 not / nicht {un-}. 辭 to decline / nachlassen, aufhören. |
The myriad beings {all things; ten
thousand entities}
|
The myriad beings there arise, yet not declining; Die unzähligen Wesen da entfalten sich und lassen nicht nach; |
All things unfold, yet no decrease:
So sind nun
alle Wesen dort |
|
02.12. |
生
而不有, |
生 to emerge / auftauchen {hervortreten}. 而 and_yet / und_doch. 而 etym.: roots or beard / Wurzeln oder Bart. 不 not / nicht {un-}. 有 possess; to have, to be; Being / Besitz, haben, sein; Sein (Seiendes). |
They
emerge,
Sie
tauchen auf {treten_hervor},
|
they emerge, yet not possessing, sie treten hervor, doch nicht besitzstrebemd, |
emerge, yet don't possess a piece, Sind da, doch nicht Besitz ergreifend, |
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02.13. |
為
而不恃, |
為 acting_as [interfering] / wirken_als [eingreifend]. 而 and_yet / und_doch. 而 etym.: roots or beard / Wurzeln oder Bart. 不 not / nicht {un-}. 恃 claim / darauf pochen. 辭 in 馬王堆 Mǎwángduī: 始 = “to begin” / „beginnen“. |
they
act,
wirken,
|
they act, yet not claiming. sie bewirken, doch pochen nicht darauf. |
they act, yet they do never claim, sie führen nichts drauf pochend aus, |
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02.14. |
功成
而弗
居。 |
功 task(s) / Aufgaben. 成 accomplished / erfüllen. 而 and_yet / und_doch. 而 etym.: roots or beard / Wurzeln oder Bart. 弗 (they) do not / (sie) tun nicht. 弗 etym.: sticks tied together moving apart / zusammengebunden Stöcke, sich voneinander lösend. 居 to dwell_on / halten_sich_auf damit {verweilend dabei}.* |
their
tasks
are
accomplished,
Aufgaben erfüllen
sie,
|
They accomplish their tasks, yet not dwelling on them: Sie vollbringen Aufgaben, doch verweilen nicht dabei: |
do tasks, yet do not dwell on fame.
die Leistungen
erfüllen
sie,
|
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02.15. |
夫唯
弗居, |
夫** here: for, just / hier: denn, gerade. 唯 just, only; alone / nur, aber; allein. 夫唯 (initial particle) also: above all, because / vor allem (darüber hinaus), weil; here: for only, just / denn nur, gerade. 弗 (they) do not / (sie) tun nicht. 弗 etym.: sticks tied together moving apart / zusammengebunden Stöcke, sich voneinander lösend. 居 to dwell_on / halten_sich_auf damit {verweilend dabei}.* |
For just
{only}
Denn gerade |
for just not dwelling on it, denn nicht verweilend nur, |
For just not dwelling on it here, Denn eben sich nicht daran binden, |
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02.16. |
是以
不去。 |
是以 there/fore / da/her. 不 not / nicht {un-}. 去 to disappear, to be lost {to pass from view, to slip one's memory} / entschwinden, verloren sein {aus dem Blick entschwinden, dem Gedächtnis entschwinden}. 去 etym.: man walking out of a door / Mann, aus einer Tür gehend. |
there/fore
lässt sie dar/um |
that's why they do not vanish. daher gerade entschwinden sie nicht. |
they therefore never disappear. dies lässt sie darum nicht entschwinden. |
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*to take (any) credit, to pile up, to install [oneself in these achievements] [Wagner], to claim [~ Lin Yutang], to be at a standstill [Simon] / sich anrechnen, beanspruchen, anhäufen, einbringen [sich ~ in diese Leistungen; Wagner], Anspruch erheben [Lin Yutang], dabei bleiben (da stehen bleiben) [~ stagnieren; Simon]. ~ S. ch. 77.14. |
夫**(husband, man, worker); Classical chinese: this, that, he she, they; final particle = exclamatory, initial particel (here) = introducing an opinion / (Ehemann, Mann, Arbeiter) hier: Klassisches Chinesisch: dies, jenes, er sie, sie (Plural), Anfangspartikel = ausrufend, Anfangs-Partikel (hier) = Meinung einführend. |
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2.3. 今且有言於此,不知其與是類乎?其與是不類乎?類與不類,相與為類,則與彼 無以異矣。雖然,請嘗言之。有始也者,有始有始也者,有始有始有始 也者。有有也者,有無也者,有始有無也者,有始有始有無也者。俄而 有無矣,而知有無之果孰有孰無也。今我則已有謂矣,而知吾所謂之果有謂 乎,其果無謂乎? (…) 故知止其所不知,至矣。孰知不言之辯,不道之道?若有能知,此之謂府。注 焉而不滿,酌焉而不竭,而不知其所由來,此之謂葆光。 Kalinke p. 132+137 |
莊子 Zhuāngzǐ (369-286 BC). 南華眞經 -Nanhua Zhenjing. True Classic of Southern Florescence . Yin Lutang / Die Weisheit des Laozi 2.3. Nun gibt es noch eine Ansicht dazu; ich weiß nicht, ob sie in diese oder in jene Kategorie gehört. Ob sie zu dieser oder jener Kategorie gehört – wenn sich die Kategorien wechselseitig bestimmen, dann macht es keinen Unterschied. Auch wenn dem so ist, laßt mich versuchen, diese Ansicht zu schildern. Wenn es einen Anfang gibt, gibt es etwas, was nicht begonnen hat zu beginnen und etwas, was nicht begonnen hat, nicht zu beginnen. Wenn es etwas gibt, das da ist, gibt es etwas, das nicht da ist, gibt es etwas, das noch nicht begonnen hat, da zu sein, gibt es etwas, das noch nicht begonnen hat, nicht da zu sein. Plötzlich gibt es, was nicht da ist. Wenn es das, was nicht ist, gibt, wissen wir nicht, ob es in Wirklichkeit da ist oder nicht da ist. Nun ich habe ich etwas dazu gesagt, aber ich weiß nicht, ob das Gesagte wirklich etwas sagt oder ob es in Wirklichkeit nichts sagt. (...) Daher: Aufzuhören wissen, wenn man nichts weiß, ist am besten. Wer versteht sich darauf, ohne Worte zu argumentieren und dem Unausgesprochenen des Dao [zu folgen]? Sich darauf zu verstehen, wird ‚natürliche Fähigkeit’ genannt. Füllst du es, wird es nicht voll; schöpfst du daraus, wird es nicht leer; und du weißt nicht, wie das kommt – dies wird ‚Bewahren des Lichts’ genannt. Kalinke, Viktor, Zhuangzi: Der Gesamttext und Materialien, © Leipziger Literaturverlag 2017 p. 133+137 |
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02
sum:
0060 |
第二章 |
The Unity of Opposites Die Einheit der Gegensätze |
北大 Běi Dà 02
B: 天下皆智美之為美,亞
已;皆智善之為善,
為而弗侍,成功而弗居。夫唯弗居,
馬王堆 Mǎwángduī 02 M:天下皆知美 為美
惡已∠ 皆知善
為而弗志也
成功而弗居也∠ 夫唯
居
馬王堆 Mǎwángduī 02
m: 天下皆知美之為美
亞已
皆知善
為而弗侍也
成功而弗居也
夫唯弗居
郭店 Guōdiàn A9 = 2, 1–8, 10–12, 14–17
G:
天下皆智美之為美也,
亞已;皆智善 ,
為而弗志也,
成而
弗居。夫唯弗居也,
|
王弼 Wáng Bì 02
W:天下皆知美之為美,斯惡已;皆知善之為善,
為而不恃,
功成而弗居。夫唯弗居,
河上公 Héshàng Gōng 02
H:
天下皆知美之為美,斯惡已;皆知善之為善,
為而不恃,
功成而弗居。夫唯弗居,
傅奕 Fù Yì 02
F:
天下皆知美之為美,斯惡已。皆知善之為善,
為而不恃,
功成
不處。夫惟不處,
Raw texts s. below /
Rohtexte s. unten!
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Raw texts / Rohtexte: |
G: Guōdiàn 郭店 ~ -300M: Mǎwángduī 馬王堆 A < -206 m: Mǎwángduī 馬王堆 B < -179 B: Běi Dà 北大 ~ -150, ~ -100
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~ Textus Receptus: 1 2 3 W: Wáng Bì 王弼 (226–249) < +250H: Héshàng Gōng 河上公 > +100 F: Fù Yì 傅奕 (554−639) +574 / < -202
+ Hán Fēizǐ 韓非子 (280-233) - W. K. Liao: * in: The Complete Works of Han Fei Tzŭ with Collected Commentaries, April 1939. [Link].
Ch.
XX. Commentaries on Lao Tzŭ's Teachings:
= DDJ 38, 58, 59, 60, 46, 14, 01, 50, 67, 53, 54 |
B:天下皆智美之為美,亞已;皆智善之為善,斯不善矣。故有無之相生,難易之相成,短長之相刑,高下之相頃,言<音>聲之相和,先後之相隨。是以聖人居無為之事,行不言之教。萬物作而弗辤,為而弗侍,成功而弗居。夫唯弗居,是以弗去。 M:天下皆知美為美惡已∠皆知善斯不善∠矣∠有無之相生也難易之相成也長短之相刑也高下之相盈也∠意聲之相和也先後之相隋恆也是以聲人居無為之事行□□□□□□□□□□也為而弗志也成功而弗居也∠夫唯居是以弗去 m:天下皆知美之為美亞已皆知善斯不善矣□□□□生也難易之相成也長短之相刑也高下之相盈也音聲之相和也先後之相隋恆也是以聖人居無為之事行不言之教萬物昔而弗始為而弗侍也成功而弗居也夫唯弗居是以弗去 (A9)= 2, 01–08, 10–12, 14–17:天下皆智美之為美也,亞已;皆智善,此其不善已。又亡之相生也,難惕之相成也,長短之相型也,高下之相盈也,音聖之相和也,先後之相墮也。是以聖人居亡為之事,行不言之教。萬勿作而弗始也,為而弗志也,成而弗居。夫唯弗居也,是以弗去也。 |
W:天下皆知美之為美,斯惡已;皆知善之為善,斯不善已。故有無相生,難易相成,長短相形,高下相傾,音聲相和,前後相隨。是以聖人處無為之事,行不言之教。萬物作焉而不辭。生而不有,為而不恃,功成而弗居。夫唯弗居,是以不去。 H:天下皆知美之為美,斯惡已;皆知善之為善,斯不善已。故有無相生,難易相成,長短相較,高下相傾,音聲相和,前後相隨。是以聖人處無為之事,行不言之教,萬物作焉而不辭,生而不有,為而不恃,功成而弗居。夫唯弗居,是以不去。 F: 天下皆知美之爲美,斯惡已。皆知善之爲善,斯不善已。故有無之相生,難易之相成,長短之相形,高下之相傾,音聲之相和,前後之相隨。是以聖人處無爲之事,行不言之教。萬物作而不爲始。生而不有,爲而不恃,功成不處。夫惟不處,是以不去。 |
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Mǎwángduī: ch. 1-37 after 38-81; 24 before 22 + 23, 41 before 41, 80+81 after 66. Mǎwángduī: Kap. 1-37 nach 38-81; 24 vor 22 + 23, 41 vor 41, 80+81 nach 66. |
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Etymological Notes:
天 Augmented pictograph 天. Augmentation 一 (head) to person 大. Meaning: sky. 下 Simple pictograph 下(丅𠄟). A mark below the line. Meaning: down. 皆 From mouth (of several people) 白曰 and compare (from two people) 比. Meaning: “all”. 知 From mouth 口 (character created for sound) and phonetic 矢 borrowed for sound. Meaning: to know. 美 Compound pictograph 美. From a man 大 with a sheep skin hat 羊. Meaning: beautiful. 之 Simple pictograph 之㞢𡳿. Augmentation of foot 止 going forward from 一. Originally indicating to go forward. 為 From mouth 口 (character created for sound) and phonetic 矢 borrowed for sound. Meaning: to know. 斯 From ax 斤 and phonetic 其. Originally to lop off. Now Meaning: “this”. 惡 From heart 心 and phonetic 亚 亞. Meaning: evil. 已 Simple pictograph 已. (thought to be a foetis). Borrowed for sound. Meaning: already. See 巳 and 己 善 Simple pictograph 善. From say a lot 誩 and goat 羊 (offering). Meaning: virtuous. 不 Simple pictograph. Unclear origin. Possibly a root which us pulled up and is thus NOT there. Meaning: “no”. 有 Compound pictograph 有. From a hand *又 holding some meat 月肉. Meaning: to have. 無 wú mó 火+ 8 strokes negative no not; lack have no Simple pictograph Meaning: nothing. [无無. A dancer also pronounced wu. Borrowed for sound.] 生 Simple pictograph 生. A sprout coming out of the ground. Meaning: birth. 難 From yellow dry earth 又堇 where birds 隹 can not find food. 易 Simple pictograph 易. Original of 益溢(yi) (water liquid yi in bowl easy yi to pour) . Meaning: easy 相 From tree 木 pronounced mu and eye 目 pronounced mu thus it means similar. 成 Simple pictograph 成*. From 5th celestial stem (a weapon) 戊 and phonetic (also Meaning: nail) 丁. Meaning: complete. 長 Simple pictograph 长長. A man with long hair. Meaning: long. 短 From arrow 矢 (The spear is long the arrow is short) and phonetic 豆. Meaning: short (like a rope). 形 From lines 彡 and phonetic 开井. Meaning: shape. 高 Simple pictograph 高. A tall building. 盈 From bowl 皿 and phonetic (also Meaning: success) 夃. Meaning: full. 音 Simple pictograph 音. A mouth 曰 and an upside down man 立 speaking to you. Meaning: sound. 聲 Deletion remnant 声(t聲). From a hanging chime 声(磬) and hand indicating to be hit 殳 and heard with the ear 耳. (See 石). Meaning: sound. 和 From phonetic 禾 and mouth 口 Meaning: pronounced like 禾. Meaning: harmony. 前 Simple pictograph 前. A boat 月舟 and water刂水 going forward 止. Meaning: forward. 後 Radical:彳 step with left foot; rad. no 60 + 6 strokes = behind rear after; descendents. 隨 From walking on a road 辶辵(彳止) and phonetic *隋 (note: separated). Meaning: to follow. 恆 Composition:Left: 忄 right: 亙. 也 Simple pictograph 也. Unclear origin (1) original of 匜 (2) a snake and othrs ?. Modern Meaning: also. 是 From sun or day 日 (sundial) and to go 疋. Original Meaning: time. Now Meaning: here and now. 以 Simple pictograph 以. Usually a pictograph of a mouth often making some kind of sound. Borrowed for sound. Meaning: by means of.Simple pictograph 以. 聖 Super cursive remnant 圣聖. From a man standing on the earth 土王𡈼 (ting) not 壬(ren) and remnant 又 (from speaking 口 and being listened to with the ear 耳). Meaning: sage. Note: remnant 又and 土. 處 Deletion remnant 处(t處). From the place a person 人 goes 夂止 and phonetic 虍. Meaning: place. 事 Simple pictograph 事. A hand 又 writing down what is said 口. Meaning: business which is written down. See 史吏 行 Originally 行 was a crossroad somtimes indicated by the left half 彳or the right half 亍. It indicates motion or something seen on the street or in public. Simple pictograph 行. Is the intersection of two roads. Meaning: to walk. 言 Simple pictograph 言. Upside down man 立 and a mouth 口. Meaning: a man talking to you. Meaning: word. 教 Addition Simple 教(𤕝). From hand 攵攴 and phonetic false remnant 孝( 爻子) [from child 子 and to twist 爻 交 indicating spinning]. (Not from 老 and 子) . Original Meaning: to teach spinning. Meaning: to teach. 萬 Simple pictograph 万萬. A scorpion later Meaning: 10000. 物 From cow 牛 (animal) and phonetic 勿. Meaning: thing. 作 From person 亻人 and phonetic 乍. Meaning: to make. 而 Simple pictograph 而. (1) sometimes remnant of a beard. (2) sometimes a remnant of a root.(3) sometimes a man. 弗 Simple pictograph 弗. Possibly a bundle of sticks tied together not able to break them *. 始 From woman 女 (from where we all start) and phonetic 台 (phonetic is 厶). Meaning: beginning 恃 From heart 忄心 and phonetic 寺. Meaning: to trust. 功 From strength 力 and phonetic (also Meaning: work) 工. Meaning: work. 居 From person squatting 尸 and upside down baby 古. Meaning: the place you were born dwelling. 唯 From mouth 口 (character created for sound) and phonetic 隹. Meaning: yes. 去 Compound pictograph 去. From man 土大 leaving an enclosure 𠙴. Meaning: to go.
Sources: http://www.thetao.info/tao/big5.htm, http://ctext.org/dictionary.pl?if=en&char=%E4%B9%8D https://chinese.yabla.com/chinese-english-pinyin-dictionary.php?define=%E4%B9%8D http://www.chineseetymology.org/CharacterEtymology.aspx?submitButton1=Etymology&characterInput=%E4%BD%9C [and more].
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Literature: Dàodéjīng 道德經 ~ -400) by → 老子 Lǎozĭ. Fù Yì 傅奕 (555−639) 574 / < -202.Guōdiàn 郭店 ~ -300. Hán Fēizǐ 韓非子 (-280-233) ch. 20+21. Héshàng Gōng 河上公 > 100 .Kǒng fū zǐ 孔夫子 (Confucius / Konfuzius). Lǎozĭ 老子~ -400: Dàodéjīng 道德經. Lièzǐ 列子 ~ -440-360, ~ -350. Lún yǔ 論語 = Analects by 孔夫子 Kǒng fū zǐ (Confucius / Konfuzius). Mǎwángduī 馬王堆 A < -206. Mǎwángduī 馬王堆 B < -179. Wáng Bì 王弼 (226–249) < 250.Yì Jīng 易經 (Book of Change) . Zhuāngzǐ 莊子 (-369-286) . = 道德經 Dàodéjīng by 老子 Lǎozĭ. 傅奕 Fù Yì (-554−639 +574 / < -202 . 郭店 Guōdiàn ~ -300. 韓非子 Hán Fēizǐ (-280-233). 河上公 Héshàng Gōng > 100 . 孔夫子 Kǒng fū zǐ (Confucius / Konfuzius). 老子 Lǎozĭ ~ -400: Dàodéjīng 道德經. 列子 Lièzǐ ~ -440-360 ~ -350. 論語 Lún yǔ = Analects 孔夫子 Kǒng fū zǐ Confucius / Konfuzius. 馬王堆 Mǎwángduī A < -206. 馬王堆 Mǎwángduī B < -179. 王弼 Wáng Bì (226–249) < 250. 易經 Yì Jīng (Book of Change) . 莊子 Zhuāngzǐ (-369-286) .
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Abel-Rémusat, Jean-Pierre (P. VII des Mémoires de l'Académie des inscriptions et belles lettres), Imprimerie royale, Paris 1823. B) Le livre des récompenses et des peines, ouvrage taoïstes traduit du chinois avec der notes et des éclaircissements. Paris: A. – A. Renouard, 1816; Paris: Librairie Orientaliste Paul Geuthner, 1939 / 2 (Les Joyaux de l‘Orient, tome III) B) Mémoire sur la vie et les ouvrages de Lao-Tseu, philosophe Chinois du VI. siècle avant notre ère, qui a professé les opinions communément attribuées à Pythagore, à Platon et à leurs disciples. a) Vortrag 15. VI. 1823 in: Académie des inscriptions et belles lettres, tom. VII 1824. (Denkschriften) [auch: Rémusat's Mèlanges asiatiques, Sèrie I. , 1825-26]. Ames, Roger T. & David L. Hall Dao de Jing. A Philosophical Translation. “Making this life significant”. Featuring the recently discovered bamboo texts. Translated and with commentary. New York: A Ballantine Book. 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Karlgren, Bernhard The poetical parts in Lao-tsϊ. In: Kina Antiken. Göteborgs högskolas arskrift, 38, 3, 1932, 1–45 Göteborg: Elander, 1932. (schwedisch); Svenska Bokförlaget, 1964 → Poesie des Laozi: wohl nur Kapitel 31, 42, 48, 49, 50, 61, 74, 75 im Original ungereimt. / poetry of the daodejing: in the original text, only chapters 31, 42, 48, 49, 50, 61, 74, 75 might have been unrhymed. Legge, James The Tâo Teh King. The writings of Kwang-Tze. [Translation of Lao Tzu and Chuang Tzu] In: Max Muller, ed. The Sacred Books of the East. 1891; The Texts of Tâoism, Part 1. The Tao Teh King. The Texts of Tâoism. Part 2. The writings of Kwang-ßze, Books I-XVII. The Sacred Books of the East, vol. 39. Oxford: The Clarendon Press, 1891, Oxford University Press, 1927; New York: The Julian press, 1959 et.al. Lin Yutang Laotse. (Übs. Gerolf Coudenhove) Fischer Bücherei Frankfurt/M., Hamburg. 1955, 216 p. . Möller, Hans-Georg Laotse, Tao Te King. 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[& Le livre des récompenses et des peines, en chinois et en français, accompagné de 400 légendes, anecdotes et histoires, qui font connaître les doctrines, les croyances et les mœurs de la secte des Tao-ssés. Paris: Crapelet-Barrois, 1835]. Ulenbrook Jan [Karl Gerhard Meier] LAU DSE. DAU DÖ DJING Das Buch vom rechten Wege und von der rechten Gesinnung. Ins Deutsche übertragen und mit einer wörtlichen Übersetzung,einer Einleitung und Erläuterungen versehen von Jan Ulenbrook. Carl Schünemann Verlag, Bremen. 1962, 248 p. Von Strauß [und Torney], Victor LAO-TSE'S TAO TE KING. Aus dem Chinesischen ins Deutsche übersetzt, eingeleitet und commentirt von Victor von Strauß. Verlag von Friedrich Fleischer, Leipzig 1870. 357 p.Wagner, Rudolf G. A Chinese Reading of the Daodejing: Wang Bi's Commentary on the Laozi with Critical Text and Translation. (SUN series in Chinese Philosophy and Culture. David L. Hall & Roger T. 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